Dag 11 - Reisverslag uit Guaranda, Ecuador van RubenJC94 - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Guaranda, Ecuador van RubenJC94 - WaarBenJij.nu

Dag 11

Door: Ruben / Gerd

09 Mei 2015 | Ecuador, Guaranda

¡Buenas!

Door het iets rustigere Zuid-Amerikaanse ritme tijd genoeg voor een nieuwe blog.

Eerst en vooral: de verdere ontwikkelingen in de zoektocht naar Rubens herkomst. Gisterenmiddag zijn we nogmaals op pad gegaan door Riobamba met de plaatselijke sociale werkster, Lilia. Een indrukwekkend figuur. Beeld u in: een Ecuadoriaanse mama van om en bij de 45 op Croc's en een heuptasje om de middel. Hyperactief als een kangoeroe op Duracellbatterijen en gekend door iedereen overal waar je komt. Ze houdt ook geen seconde op met praten, of ze begrepen wordt of niet.
Maar ze was enorm behulpzaam, ze is met ons de hele stad rondgereisd. Uiteindelijk hebben we naast heel nuttige informatie ook een paar hilarische anekdotes opgedaan, maar die lenen zich beter om zelf binnenkort te vertellen dan om te bloggen.

Vanmorgen zijn we dan verder gereisd, en ondertussen zijn we in Guaranda aangekomen. Vooral de weg hier naar toe was indrukwekkend, de gehele route loopt langs de Chimborazo, een vulkaan die met zijn 6350m (of zoiets) de hoogste berg van Ecuador is. De weg zelf bereikt op het hoogste punt ook meer dan 4300m. Precies daar ongeveer viel onze bus in panne, een persluchtleiding losgekomen. De ideale gelegenheid voor ons om eens uit te stappen en van het panorama te genieten, terwijl de chauffeur en de begeleider op hun rug onder de bus klauterden om vreemde dingen te doen die blijkbaar wel hielpen. Ze wisten alles verdacht snel te lokaliseren, het zal dus geen nieuw probleem zijn geweest.

Ondertussen zijn we dus in Guaranda, het is hier markt vandaag. Best een leuke boel, mensen uit de wijde omgeving komen hier hun vee en groenten verkopen.
Op het marktterrein zijn verschillende kraampjes die "jugo's", lekkere (meestal toch) verse vruchtensappen verkopen. Ik (Gerd) had hier wel zin in, dus zei ik tegen de verkoopster: Doe maar iets. Geen goed idee dus! Die begon, zo bleek later, de lokale specialiteit te maken. Volg alstublieft het recept:
Neem een blender halfvol met koude groene soep. Voeg daarbij een soeplepel bouillon, een fikse geut suiker (denk ik toch), een rauw ei en een brok koud gekookt vlees. Dit laat je mixen, even door een zeef in een kannetje en serveren met een rietje. Klaar! Ruben lag krom van het lachen toen dit me werd geserveerd. Maar om eerlijk te zijn: het smaakte minder slecht dan het leek.
Daarna hebben we ook voor de eerste keer "cuy" gezien op de markt: voor consumptie geslachte cavia. Spijtig genoeg nog geen restaurant gevonden die het klaargemaakt serveert, lijkt me wel lekker...

Morgen richting Guayaquil, twee nachtjes Bethel en hoogstwaarschijnlijk ook vergadering. Alles lijkt erop dat we stilaan aan het luxueuze gedeelte van onze reis beginnen. Mijn hemd is al gestreken!

Tot binnenkort,

R y G

• 09 Mei 2015 - 23:44

Christine.hertenweg:

Bompa vraagt elke dag of je al geschreven hebt en luisterd samen met diane naar julli verslag werkelijk heel goed gebracht veel plezier op bethel ! filmjes zijn super !tante ch !

• 10 Mei 2015 - 09:35

Peggy@:

Super, hilarisch en zo herkenbaar, eindelijk komt het echte Ecuador naar boven.
    Zooooo herkenbaar

• 10 Mei 2015 - 22:11

Mieke:

Bedankt voor het recept van de smoothy ,ga ik zeker eens proberen. (Grapje) ..... Jakkes!
    Doen jullie onze lieve broeders en zusters onze hartelijke groetjes? Hier in België is het ook warm aan't worden en ze geven voor deze week tot 30graden. Tot de volgende...☀️☀️☀️☀️☀️

• 12 Mei 2015 - 08:25

Louis Govaerts:

ben blij voor u dat ge zoveel plezier beleef aan deze reis

• 12 Mei 2015 - 08:25

Louis Govaerts:

ben blij voor u dat ge zoveel plezier beleef aan deze reis

• 13 Mei 2015 - 00:10

Antonio Neira:

Meeh aff Ruben jullie zijn jullie goed aan amuseren hahaha zware smoothie xd haha xd ben blij dat jullie ervan geniete wanneer zie ik je nog es haha hou jullie goed manne ;)